بانکرینگ

بیشترین فعالیت کشتی‌های LNG سوز در سواحل و بنادر اروپا می‌باشد اما در مسیر جنوب قاره آسیا  به اقیانوس هند، دریای عربی و دریای عمان نیز فعالیت دارند. بدنبال رواج هر چه بیشتر استفاده از LNG به عنوان سوخت کشتی بنادر زیادی در دنیا بدنبال راه‌اندازی بانکرینگ (سوخت رسانی) LNG هستند. طبق بررسی های انجام شده در حال حاضر امکانات سوخت رسانی LNG در 96 بندر دنیا فراهم شده است که شامل بنادر مهم سوخت‌رسانی دنیا نیز می‌باشد. ۵۵ بندر دیگر نیز در حال آماده‌سازی زیر ساخت لازم برای این نوع سوخت‌رسانی می‌‎باشند.

 شرکت امین فناور شریف ضمن مطالعه کامل مساله بانکرینگ و انواع روش‌های آن، آماده ارائه خدمات مهندسی و مشاوره در زمینه فنی و اقتصادی به کلیه مجموعه‌های دولتی و خصوصی علاقه‌مند به سرمایه گذاری و فعالیت در این حوزه می‌باشد.

سوخت‌های بر پایه گاز طبیعی به علت ارزان‌تر و پاک‌تر بودن همواره به عنوان جایگزین سوخت‌های مشتقات نفتی مطرح بوده‌اند. استفاده از گاز طبیعی فشرده به جای بنزین در خودروهای سبک نمونه‌ای از آن است. برای  جایگزینی سوخت دیزل به علت مشابهت خواص حرارتی و فیزیکی از سوخت LNG استفاده می شود. امروز استفاده از LNG به عنوان سوخت خودروهای سنگین و لوکوموتیوها رواج پیدا کرده است. خصوصا در کشور چین برای کاهش آلاینده ها خودروهای سنگین با سوخت LNG رواج پیدا کرده اند. یکی از مواردی که از LNG به عنوان سوخت جایگزین استفاده می شود، سوخت کشتی ها است.

سازمان بین‌المللی کشتیرانی IMO، کشتی‌ها را ملزم نموده است تا برای کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی، مصرف سوخت‌های دارای سولفور بالا را متوقف کنند. برای این منظور از سال 202۰ طبق قواعد این سازمان کشتی ها حق ندارند سوخت های با میزان بیش از ۰.۵ درصد جرمی سولفور را استفاده کنند. همچنین باید برای کاهش میزان اکسید سولفور در دود کشتی، سیستم هایی را نصب کنند. همچنین طبق این قوانین محدوده‌هایی به عنوان محدوده های کنترل میزان انتشار آلایندگی (ECA) مطرح شده‌اند که قوانین در آن‌ها حتی از این میزان هم سخت گیرانه‌تر است.

در منطقه خاورمیانه و دریای عربی در حال حاضر فقط بندر کوچی هند امکان سوخت رسانی LNG را به صورت سوخت رسانی با کامیون در بندر فراهم کرده است. بندر صحار عمان و بندر فجیره امارات نیز اعلام کرده اند که سوخت رسانی LNG در طی چند سال آینده فراهم خواهد شد. بنادر مهمی که در آسیا و اقیانوسیه کار سوخت رسانی LNG را انجام می دهند بنادر ژاپن و سنگاپور هستند. میان این بنادر و بندر‌های اروپا فاصله زیادی می‌باشد. چگالی LNG در مقابل سایر سوخت‌های کشتی‌ها پایین‌تر می‌باشد. به همین دلیل برای اینکه کشتی‌ها بتوانند تمام مسیر سنگاپور تا اروپا را بدون نیاز به سوخت‌گیری مجدد طی کنند، نیاز به مخازن بزرگ‌تری برای سوخت در این نوع کشتی‌ها می‌باشد. این کار باعث پایین آمدن حجم مفید کشتی‌های LNG سوز می‌شود. به صورت کلی نیاز است تا امکان بانکرینگ LNG در دنیا به صورت گسترده‌تری نسبت به سایر سوخت‌ها ایجاد شود تا مشکل بزرگ شدن مخازن سوخت حل شود. موقعیت ایران و دسترسی ایران به دریای عمان و دریای عربی این امکان را می‌دهد که سوخت رسانی  به کشتی‌ها در میانه راه بنادر شرق آسیا تا اروپا در بنادر ایران و آب‌های آزاد نزدیک ایران انجام شود. این فاصله کوتاه تا مسیر عبور کشتی‌ها به ایران این مزیت را می‌دهد که با هزینه کمتر کار سوخت‌رسانی را انجام دهد. همچنین اکثر کشور‌های تامین‌کننده سوخت LNG آن را از سایر کشورها وارد می‌کنند و هزینه‌ای هم بابت واردات آن بر آن‌ها تحمیل می‌شود اما با توجه به منابع گازی ایران با تولید محلی LNG می‌توان حاشیه سود بیش‌تری در این حوزه بدست آورد.