بازیابی توان با توربواکسپندر

شرکت امین فناور شریف برای اولین بار در کشور به دانش فنی طراحی توربواکسپندرهای دور بالا و توان بالا، بر اساس متغیرها و الزامات فرآیندی دلخواه دست یافته است. همچین این شرکت با همکاری شرکت‌های تراز اول کشور در حوزه ساخت تجهیزات دوار، امکان ساخت انواع توربواکسپندرهای دور بالا و توان بالا را دارد. پروژه‌های موفقی که این شرکت در حوزه تجهیزات دوار به انجام رسانیده است خود گواهی بر توانایی این شرکت در این زمینه است.

توربواکسپندر یکی از انواع تجهیزات دوار است که به منظور کاهش دما و فشار دبی‌های بالای انواع گازهای فرآیندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه در توان‌های کمتر از 100 کیلووات استفاده از انرژی تولید شده صرفه اقتصادی نداشته و این توان در داخل ترمزهای روغنی تلف می‌شود، ولیکن در مورد توربواکسپندرهای با توان بالاتر، این انرژی می‌تواند جهت راه‌اندازی یک تجهیز دیگر مانند پمپ، کمپرسور و یا ژنراتور جهت تولید برق به کار گرفته شود.

به عنوان نمونه، در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز به طور معمول از شیر‌های فشار شکن جهت کاهش فشار گاز استفاده می‌شود. چنانچه از توربواکسپندر جهت کاهش فشار گاز استفاده شود، می‌توان از انرژی به دست آمده جهت تولید برق استفاده کرد. نظر به تعداد بالای ایستگاه‌های تقلیل فشار در کشور و میزان دبی گاز در آن‌ها، در صورت اجرایی شدن این طرح، ظرفیت تولید برق کشور به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.